Suzuki geschiedenis

Suziki powerfree

Een uit nood geboren motorfiets

In 1909 zet Michio Suzuki een fabriekje op dat weefgetouwen maakt voor de textielindustrie. Het blijkt een goede business en in de decennia daarna groeit Suzuki Loom Works uit tot een forse onderneming.

Plannen om ook de automarkt te veroveren vallen in het water als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, want een personenauto is volgens de Japanse regering nou eenmaal “niet essentieel”.

In de eerste jaren na de oorlog gaat het bedrijf op de oude voet verder. Als in 1951 de katoenmarkt instort, wordt het echter gedwongen om toch naar iets anders uit te zien dan weefgetouwen. Opnieuw valt het oog op een gemotoriseerd voertuig.

Volgens de overlevering is het Michio's zoon Shunzo die al peddelend op de weg terug van een dagje vissen op het idee van een gemotoriseerde fiets komt. Of dit verhaal nu waar is of niet, origineel is zijn idee zeker niet. Wat zeker wel waar is, is dat Suzuki – net als diverse andere Japanse ondernemingen in die tijd – op de proppen komt met een motor die je aan een fiets kunt bevestigen. Al gauw verschijnt ook de eerste kant-en-klare “fiets met hulpmotor” van het merk op de markt: de Power Free.

(Origineel artikel van: Motorfietsen.org)
(Orginele foto van: suzukicycles.org)


Deel deze pagina
Facebooktwittergoogle_plus