Kreidler geschiedenis

De eerste Kreidler modellen

Alle modellen werden uitgerust met een 50cc tweetaktmotor, in de meeste gevallen met een liggende cilinder. De eerste scooter verscheen in 1956. De iconische brommer van Kreidler kwam op de markt in 1957. De Kreidler Florett was eigenlijk een lichte motorfiets. Het succes duurde voort, ook toen de brommer industrie in het slop geraakte. Helaas voor Kreidler werd in 1980 de Duitse wet aangepast waarmee de 50cc klasse werd vervangen door een 80cc klasse. Daarvoor was een rijbewijs verplicht. Lichte motoren verloren ook aan populariteit ten opzichte van zwaardere types. Uiteindelijk moest de Kreidler fabriek zijn deuren sluiten in 1983.
(Origineel artikel van: Scootersite.nl)
(Orginele foto van: Kreidler.nl)

De 50cc klasse

De 50 cc klasse is een echte Nederlandse klasse zij waren in de 60 er jaren de pioniers in de bromfietsklasse zoals t op de circuits genoemd werd ook wel borrel klasse, zowel in de motorcross als in de wegrace. In de wegrace waren de bekende namen van Veen Kreidler (de importeur van de bromfietsen van Kreidler) en HD staat voor Hein Drost die ook seriematig race Kreidlers bouwden. In de motorcross waren er meer namen actief ook omdat het in die tijd populair was en makkelijke beginnersklasse voor de jeugd. Het was Jan Boele samen met zijn medewerker Dick de Jager die een een complete 50 cc machine te koop aanbood, tegelijkertijd werd er in Rouwveen door André Gebben een eigen machine gebouwd die in serie op de markt kwam bekend dus onder de naam Gebben Kreidler. Verder was het in het zuiden van Nederland Harrie van Hout met zijn VHS Kreidlers en in Soest bouwde Chris Homoet de bekende Homoet Kreidlers. Dit was het begin van een Nederlandse historie in de 50 cc motorsport.

Deel deze pagina
Facebooktwittergoogle_plus