Husqvarna geschiedenis

Husqvarna 1953

De geboorte van de motorcross

In Europa werd na de Tweede Wereldoorlog een nieuwe vorm van motorsport populair, die 'Moto-cross' of 'motorcross' werd genoemd. Vanaf 1953 werden in heel Europa crosswedstrijden georganiseerd. De lichte en eenvoudig om te bouwen eencilinder-wegmotorfietsen van Husqvarna waren al snel topfavoriet voor offroadgebruik.

Rolf Tibblin behaalde in 1959 met zijn 250cc Husqvarna de felbegeerde wereldtitel. Dat was de start van een lange en succesvolle carrière in de motorcross-wedstrijdsport, zowel voor Tibblin als voor Husqvarna, waarbij in de loop der tijd vele wereldkampioenschappen, overwinningen bij de 'Motocross des Nations' en zelfs de eindzege bij de Baja 1000 werden behaald. In 1960 bracht Bill Nilsson de eerste wereldtitel in de 500cc-klasse voor Husqvarna mee naar huis. Husqvarna profiteerde van de ervaring die werd opgedaan met de overwinning van Tibblin en zijn 250cc-machine van 1959. Er werd een uiterst succesvolle topmachine gebouwd voor Nilsson, waarmee de basis werd gelegd voor de dominantie van Husqvarna in de zwaarste motorcrossklassen.

(Origineel artikel van: Husqvarna-motorcycles.com)
(Orginele foto van: Husqvarna-motorcycles.com)

70er jaren

In de 70er jaren werden de tweetakt motoren steeds populairder vanwege hun veel lagere gewicht en veel beter stuureigenschappen. In eerste instantie werd het comfort en rij eigenschap bepaald door de betere voorvork met demping en dubbele achterschokbrekers, halfweg de 80 er jaren werden de achterschokbrekers vervangen door monoshock systemen met of zonder link. De motoren die nu gebruikt worden voor classicmotocross zijn dus veelal de stereoschokbreker modellen en daar had Husqvarna in 84 een heel goed model voor die toen super goed presteerde. Dit was het ideale model voor de twinschok klasse.

Deel deze pagina
Facebooktwitter